Najjača europska tržišta automobila zabilježila su najveći godišnji pad prodaje u posljednjih nekoliko desetljeća, ali će se i uz trenutna ograničenja zbog koronavirusa oporaviti početkom ove godine
Registracije su prošle godine pale za oko 25 posto u Njemačkoj, Velikoj Britaniji, Francuskoj, Italiji i Španjolskoj, pet najvećih europskih zemalja što se tiče prodaje automobila, prema industrijskim udruženjima i ministarstvima prometa. Ponovni zamah pandemije Covida-19 navelo je nekoliko vlada da ponovno provedu mjere zaključavanja koje će se vjerojatno ukinuti već krajem siječnja.
Njemačke registracije novih automobila pale su 19 posto u 2020. godini, prema podacima njemačke Savezne uprave za automobilski promet (Kraftfahrt-Bundesamt ili KBA). Nadalje, prodaja je pala za 32 posto u Španjolskoj, 29 posto u Velikoj Britaniji, 28 posto u Italiji i 25 posto u Francuskoj. Spomenimo samo da je prodaja novih automobila od svih 27 EU (plus Velika Britanija) zemalja pala najviše upravo u Hrvatskoj, čak 42,7 posto.
Trgovačka grupa automobilske industrije u Velikoj Britaniji, Društvo proizvođača i trgovaca motorima (Society of Motor Manufacturers and Traders ili SMMT), rekla je da je pad u prodaji novih automobila u Velikoj Britaniji najgori od 1943. godine.
Podaci pokazuju velik utjecaj koronavirusa na europsku automobilsku industriju prošle godine u odnosu na Kinu i SAD, gdje je prodaja automobila bila ipak nešto otpornija.
Stalna niska razina potražnje predstavlja rizik za gospodarstvo europodručja koje se u drugoj polovici prošle godine oslanjalo na prerađivački sektor u usponu oporavka. ’U dubokoj smo krizi’, rekao je u intervjuu Pierre-Louis Debar, voditelj statistike francuske automobilske industrije (Comité des Constructeurs Français dAutomobiles ili CCFA). ’Opsežnija je od svega što smo vidjeli u prošlosti.’
Analitičar Bloomberg Intelligencea Mike Dean rekao je da bi europsko tržište automobila moglo ojačati u drugom tromjesečju ako vlade ukinu zaključavanje. Ipak, Bloomberg predviđa da će prodaja u 2021. godini biti niža za oko 15 posto u odnosu na 2019. godinu. ’Prvi kvartal 2021. bit će težak’, rekao je Dean.
Elektrificirana vozila u usponu
Električna vozila svijetla su točka u regiji, a Bloomberg procjenjuje da su hibridna, priključna hibridna (plug-in) i potpuno električna vozila prvi put premašila prodaju dizel automobila u prošlom tromjesečju.
Njemački KBA je u prošlu srijedu priopćio kako je prodaja čisto električnih automobila porasla više od 200 posto u 2020. godini, pri čemu je Volkswagen Grupa zauzela 17 posto udjela u segmentu, a slijedi Mercedes-Benz s 15 posto.
U Francuskoj su potpuno električni automobili činili 6,7 posto ukupne prodaje tijekom godine, u usporedbi s 1,9 posto u 2019. godini. Renault Zoe je bio najprodavaniji EV u Francuskoj s 37.409 prodanih primjeraka, daleko ispred 6477 Teslinih modela 3 i 4187 Volkswagenovih ID.3 registriranih u zemlji.
Izvor: tportal.hr